Vores pædagogik

Vores pædagogiske tilgang tager afsæt i anerkendende relationer og det, at kunne rumme alle børns følelser. Vi følger tryghedscirklen og principperne større, stærkere, klogere og kærlig. Når det er muligt, følger vi barnets behov, og når det er nødvendigt, tager vi ansvar. Som voksne er vi en tryghedsbase, og nogle børn er meget i den trygge favn. Når de er fyldt op af tryghed, er de klar til at udforske verden - men vi er stadig med dem, mens de udforsker.

Vi kan f.eks. sige, "hvor er du klatret højt op", eller "det kildede godt nok i maven". På den måde hjælper vi og glæder os over børnenes udforskning. Når de har opdaget verden, står vi klar med den trygge favn, så de kan blive fyldt op med tryghed og mod til at udforske verden på ny.

Vi har arbejdet grundigt med vores organisering, så Den Grønne Girafs medarbejdere hele dagen fordeler tre roller i mellem sig: flyver, omsorgsgiver og fordyber.

• Flyveren er den, der har det overordnede praktiske overblik og hjælper de børn, der har brug for praktisk hjælp. Flyveren kan også hjælpe med at løse konflikter og trøste.
  • Omsorgsgiveren er opmærksom på, at hjælpe børn ind i børnefællesskabet, som ellers ikke ser ud til at være en del af det. Omsorgsgiveren stimulerer, igangsætter til leg og samspil børnene imellem med formål at favne børn, der har brug for ekstra omsorg i forhold til at komme i samspil med andre børn.
  • Fordyberen igangsætter lege og fordyber sig i længerevarende leg og aktivitet med børnene, velvidende at dette er muligt, da de andre roller har fokus på børn, der er kede af det og eller har brug for hjælp. Hos fordyberen dannes en tryg base på legepladsen, hvor der er vokseninitierede aktiviteter, som børnene kan søge hen imod ved behov.

Vores organisering får gode tilbagemeldinger. Under måltiderne opleves der bl.a. rolige børn og voksne, mere tid til det enkelte barn, færre konflikter, mere hjælp til deltagelse samt børn, der er inkluderet godt i måltidet.

På legepladsen oplever børnene flere forskellige legemuligheder, at blive set af de voksne, at de har nogle at lege med - og hvis ikke de har -  at de får hjælp til at blive en del af børnefællesskabet. Vi oplever også, at vores organisering har en positiv effekt på hverdagens overgange for både børn og voksne.